Jukka Markkanen
Asiakkuusjohtaja – AsiakkuudetTyö yhteiskunnallisesti vaikuttavassa yrityksessä houkuttelee
Urani Tierassa alkoi vuoden 2018 loppupuolella. Olin aikaisemmin työskennellyt jo pitkään julkishallinnon asiakkaiden parissa: Medbitillä lähes vuosikymmenen ja Istekilläkin pari vuotta. Tunsin siis hyvin julkishallinnon ja asiakkuuksien hoitoon liittyvät käytännöt. Näitä varhaisempaa työhistoriaa löytyy pitkältä ajalta kaupallisista yhtiöistä mm. Digitalin palveluksesta, Oraclelta, Enfo-konsernista ja Innofactorilta.
Aikaisempien työnantajieni yhteistyökuvioiden myötä Tiera oli minulle jo entuudestaan tuttu, mutta viime kädessä Tieran strategia, saavutukset ja tutut työkaverit vakuuttivat minut siirtymään Tieran palvelukseen. Arvostan myös Tieran moderneja toimintatapoja, kuten laajaa etätyömahdollisuutta kotoani Varkaudesta käsin. Koen, että omat arvoni kohtaavat hyvin yrityksen arvojen kanssa ja Tieran saavuttamat valtakunnalliset vaikuttavuushyödyt kannustavat tekemään työtä, jolla on yhteiskunnallista merkitystä. Kaltaiselleni tavoitehakuiselle tiimipelaajalle Tieran toimintatapa ja kasvuhalukkuus toimivat myös oivana houkuttimena ja olenkin utelias näkemään, millainen yritys Tiera on siinä vaiheessa, kun miljardin euron vaikuttavuustavoite saavutetaan. Omaa työtäni tämä tavoite motivoi erittäin paljon ja kaikki tekemiseni tähtää siihen, että ne tullaan myös saavuttamaan, toki tiiviissä yhteistyössä kaikkien tieralaisten kanssa.
Tierassa minulle tarjoutui asiakkuusjohtajana upea mahdollisuus hyödyntää osaamistani ja aikaisempaa kokemustani sekä kuntien ja kaupunkien että tulevien sotealueiden toiminnan uudistamisessa. Näen, että tulevaisuudessa digitalisaatiolla, automatisaatiolla ja robotiikalla tulee olemaan entistä vahvempi rooli hyvinvointiyhteiskunnan turvaajana, ja Tieralla on sekä oikea tahtotila että osaamista muutoksen rakentamiseen sekä palveluiden kehittämiseen ja parantamiseen. Myös Tieran helposti monistettavissa olevat ja valmiiksi kilpailutetut ja kustannustehokkaat ratkaisut tuovat ehdotonta kilpailuetua markkinoilla. Tieralla koenkin olevani osa voittavaa joukkuetta ja tärkeässä roolissa mukana kehittämässä kunta- ja sotekenttää yhä paremmin kansalaisten tarpeita vastaavaksi.
Tiera on parin viimeisen vuoden aikana noussut maamme johtavaksi toimijaksi kuntien ICT-ulkoistusmarkkinoilla. Turun kaupungin ja muiden toteutuneiden ulkoistusten pohjalta Tiera on tuotteistanut ICT-ulkoistamisen ”Polku Tieraan” konseptiksi. Konsepti on koettu asiakkaiden mielestä helpoksi tavaksi siirtää vastuu ICT:n jatkuvasta palvelusta Tieralle ja keskittyä itse oman organisaation digitalisaation edistämiseen. Tiera haluaa olla asiakkaidensa kokonaisvaltainen kumppani myös uusien toimintatapojen käyttöönotossa, joten sloganimme ”Toiminnan uudistaja” kuvaa hyvin tahtotilaamme. ”Digipolku Tierassa” jatkaa jouhevasti kumppanuutta ulkoistuksen jälkeen.
Myyntitehtävien lisäksi oleellinen osa asiakkuusjohtajan työtä on ovien avaaminen muille Tieran asiantuntijoille, jotta he pääsevät kertomaan palveluistamme potentiaalisille asiakkaille. Toimin siis käytännössä eräänlaisena yhdistäjänä ja yrityskuvan edistäjänä asiakkaiden keskuudessa ja näiden vajaan parin Tieravuoden aikana olenkin vienyt Tieran “ilosanomaa” monille kymmenille uusille asiakkaille. Tien päällä on siis kulutettu runsaasti aikaa, ja ajokilometrejä on vuodessa kertynyt noin 30 000. Ulkoistushankkeet ovat ajallisesti pitkiä ja paljon työtä vaativia projekteja, mutta onnistuessaan sitäkin palkitsevampia. Työn vastapainona on myös tärkeää löytää aikaa omille asioille ja rentoutumiselle. Itse harrastan vapaa-ajalla kalastusta, metsästystä, käyn kuntosalilla ja saaressa sijaitsevalla mökilläni. Pidän myös erilaisista kunnostusprojekteista ja tällä hetkellä mökin kunnostamiseen ja saareen kulkemiseen tarvittavien kulkupelien huoltamiseen kuluukin sopivasti vapaa-aikaa.