Firzeta Jakupovic
Ryhmävastaava, Tiera Käyttötuki – ICT-ulkoistuspalvelutUrani IT-alalla on alkanut Mikkelissä, jossa ennen vuosituhannen vaihetta työskentelin kaupungin palveluksessa mikrotukihenkilönä. Alun perin olen kouluttautunut aivan toiselle alalle, mutta aikoinaan saapuessani maahanmuuttajana Suomeen ja ryhtyessäni opiskelemaan kieltä, huomasin, että tietokoneiden avulla pystyn kommunikoimaan ja oppimaan myös kieltä paremmin. Tämä antoi alkusysäyksen IT-alalle: lähdin opiskelemaan sitä lisää ja sittemmin työ on vienyt mennessään. Tieralla olen ollut sen alkuajoista saakka, kun Mikkelin kaupungin ulkoistuspäätöksen myötä siirryin ensin Etelä-Savon tietohallintoon, ja joka sittemmin yritysoston kautta fuusioitui osaksi Tieraa. Tällä hetkellä työskentelen Tieran Käyttötuessa tuotantopäällikkönä ja toimin kahden eri tiimin esihenkilönä. Nyt kokemusta esihenkilönä työskentelystä on kertynyt jo yli kymmenen vuoden ajalta. Muistan silti yhä, miten minua aikoinaan jännitti siirtyä tukihenkilöstä esihenkilöksi. Hetken mietittyäni ja työkavereiden kannustamana uskaltauduin kuitenkin silloin ottamaan haasteen vastaan ja sitä päätöstä en ole joutunut katumaan.
Tiimeissäni työskentelee yhteensä parikymmentä asiantuntijaa usealla eri paikkakunnalla. Vastaamme valtakunnallisesti asiakkaiden suuntaan Käyttötuen palveluista, joten päivät ovat todella hektisiä ja linjat käyvät kuumina lähes koko ajan. Sujuva toiminta edellyttää hyvää ennakkosuunnittelua ja selkeitä toimintamalleja. Ennakkosuunnittelusta huolimatta päivät ovat luonnollisesti aina erilaisia, muutoksia tulee jatkuvasti ja kiirettä riittää. Käyttötuki toimii ensimmäisenä yhteydenottopisteenä asiakkaiden suuntaan ja teemme myös tiivistä yhteistyötä muiden Tieran tiimien kanssa turvataksemme heille laadukkaan ja toimivan palvelun. Tämä on koko tiimimme toiminnan ykkösprioriteetti. Käyttötuki toimii tärkeässä operatiivisessa roolissa ja ratkaisemme noin 60% tukipyynnöistä jo ensimmäisen yhteydenoton aikana. Oman työn merkitys korostuukin päivittäin, kun pystymme auttamaan asiakasta ongelmatilanteissa. Saamme toiminnastamme asiakkailta myös paljon palautetta ja kiitosta, mikä motivoi ja auttaa jaksamaan kiireen keskellä.
Esihenkilönä oma roolini on olla läsnä tiimilleni sekä hyvissä että haasteellisissa hetkissä ja auttaa heitä työssään koordinoimalla toimintaa taustalla. Kasvavan organisaation myötä tulee luonnollisesti myös jatkuvasti muutoksia, mikä edellyttää käytännön toiminnan jatkuvaa kehittämistä ja muutoksessa mukana pysymistä. Mielestäni esihenkilön on tärkeää olla aina tarvittaessa alaistensa käytettävissä ja oma oveni onkin aina auki. Ihmiset ja heidän hyvinvointinsa on minulle esihenkilönä se ensisijainen juttu: asiat tulevat ja menevät, mutta ihminen siinä välissä on tärkein. Jokaisella tulee olla mahdollisuus tulla kuulluksi ja vaikuttaa, jolloin myös työ sujuu ja sen mielekkyys kasvaa. Luottamus, kuuntelu ja läsnäolo on tärkeää ja voin olla itsekin rauhallisin mielin, kun tiedän, että yhteydenottokynnys tarvittaessa on matala. Mielestäni esihenkilönä toimiminen onkin jatkuvaa kasvamista ja oppimista, ja ajoittain työurani aikana on toki ollut myös haasteita. Pitkä kokemus on kuitenkin tuonut toimimiseen varmuutta. Naisena miesvaltaisella alalla työskentelyyn olen myös jo pitkän urani aikana tottunut, eikä tämän suhteen ole ollut mitään erityisiä haasteita, ja yhteistyö kollegoiden kanssa sujuu saumattomasti. Työyhteisö onkin minulle todella tärkeä ja koen, että työkaverit ovat suorastaan toinen perheeni.
Vapaa-aikani kuluu luonnossa liikkuen ja retkeillen, jossa ihailen luonnon kauneutta, sielu lepää ja pääsen irrottautumaan ja palautumaan työstä. Myös käveleminen on minulle rakas harrastus ja tykkään myös ihan vain istuskella kahvilassa tai terassilla ihmisiä katsellen. Musiikkia kuuntelen paljon ja laulan silloin, kun kukaan ei ole kuuntelemassa. Pidän paljon myös matkustelusta ja siihen minulla on ajoittain myös erityisen hyvä syy, koska aikuiset tyttäreni asuvat eri puolilla Eurooppaa.