Erkki Laine
Kehityspäällikkö, ulkoistukset – ICT-ulkoistuspalvelutTieralainen minusta tuli keväällä 2019, kun mielenkiintoiselta kuulostava positio sai hakemaan paikkaa ja tulin valituksi tuotantopäällikön tehtävään. Siinä vaiheessa minulla oli IT-alan kokemusta takana jo yli 20 vuotta eri yrityksissä lähinnä it-infrapuolen tehtävissä, joten tuotantopäällikön työ tarjosi sopivasti uutta haastetta esihenkilötehtävien lisäksi. Tunsin jo ennestään muutaman Tieralla työskentelevän henkilön, joten jonkinlainen mielikuva yrityksestä oli jo ennakkoon olemassa. Jo varsin myönteisestä ennakkokäsityksestä huolimatta Tieran notkea ja matala organisaatio yllättivät minut positiivisesti. Johdon myönteinen suhtautuminen ja nopea reagointi kehitysehdotuksiin on ehdottoman positiivinen juttu: Tierassa työntekijöillä on aidosti mahdollisuus vaikuttaa ja kehittää yrityksen toimintaa, ja käytännön tasolla työtä tehdään joustavasti yli tiimirajojen. Hommat hoidetaan ammattimaisesti hyvällä sykkeellä, mutta liikoja ”puristamatta” ja pilke silmäkulmassa, jolloin työnteko on hauskaa ja tulosta syntyy. Kun työtä tehdään samalla aidosti omistaja-asiakkaiden tarpeista lähtien ja toimenpiteiden onnistumista mitataan ensisijaisesti niiden vaikuttavuudella eikä ainoastaan rahalla, niin olen viihtynyt työssäni oikein hyvin.
Esihenkilötyöhön en ole koskaan erikseen hakeutunut, vaan ne tehtävät ovat aikoinaan tulleet muiden työroolien mukana. Vaikka olenkin toiminut jo pitkään esihenkilönä ja kokemus on tuonut tietynlaista varmuutta, ei mielestäni esihenkilönä ole koskaan valmis. Aina löytyy lisää opittavaa ja parannettavaa. Erilaisia ihmisiä on johdettava eri tavoin ja myös odotukset ja vaatimukset meitä esihenkilöitä kohtaan kasvavat ja muuttuvat jatkuvasti. Itse pyrin olemaan kuunteleva ja helposti lähestyttävä esihenkilö. Haluan, että koko tiimini osallistuu pohdintaan ja päätöksentekoon heidän työtään koskevissa asioissa. He ovat kuitenkin itse oman työnsä parhaita asiantuntijoita. Tierassa etätyöskentelyn kulttuuri on vahva ja se tuo luonnollisesti omat mausteensa esihenkilönä olemiseen: kuinka olla fyysisestä välimatkasta huolimatta riittävästi läsnä tiimille, joka on hajaantunut ympäri Suomea. Oma etäjohtamiseni perustuu jatkuvaan kaksisuuntaiseen kommunikaatioon ja vahvaan luottamukseen siitä, että jokainen hoitaa oman tehtävänsä ja tonttinsa. Annan paljon vapautta, mutta myös vastuuta omaan tekemiseen. Viime kädessä sitten asiakaspalaute kertoo sen, kuinka työssä on onnistuttu. Jokaisen on myös tärkeää ymmärtää, että oma urapolku ja menestyminen työssä rakennetaan ihan itse ja oma asenne merkitsee paljon: ”You make your own success”.
Itselleni ura IT-alalla on aina ollut ”se juttu” ja varsinaisia uraan liittyviä tulevaisuuden unelmia minulla ei oikeastaan ole. Olen nykyiseen työhöni Tieralla todella tyytyväinen ja töissä ollessani pyrinkin antamaan itsestäni joka päivä 110% panoksen. Vapaa-aikani pyrin rauhoittamaan työstä ja yksi hyvä keino tähän on golf: kentällä on keskityttävä täysin pelaamiseen ja työasiat kyllä unohtuvat mielestä. Golfin lisäksi viihdyn ulkoilun merkeissä koirien kanssa. Eräänlainen harrastus on myös lähinnä viikonloppuisin osittain omistamassani R-kioskissa tsupparina pyöriminen. Aikoinani toimin jonkin aikaa kioskiyrittäjänä ihan päätoimisesti ja niiltä ajoilta mukaan on tarttunut paljon eväitä erityisesti asiakaspalveluun ja ihmisten kohtaamiseen liittyen. Kioskin hektisessä ympäristössä opin suhtautumaan luontevasti ihmiseen kuin ihmiseen ja ottamaan vaihtuvat tilanteet nopeasti haltuun. Tästä kokemuksesta on ollut paljon hyötyä myös nykyisessä työssäni, asiakaspalvelun alalla kun kuitenkin edelleenkin ollaan. Lämpimästi myös suosittelen tilaisuuden tullen vastaavanlaista kokemusta kaikille, jotka asiakastyötä tekevät ja haluavat asiakaspalvelu- ja vuorovaikutustaitojaan kehittää – nämä ovat tarpeellisia taitoja myös it-alalla työskenteleville.