Atte Silventoinen
IT-asiantuntija, Tiera Käyttötuki – ICT-ulkoistuspalvelutKoulutus: Insinööri (AMK)
Jokainen asiakaskontakti ja työpäivä antaa minulle mahdollisuuden oppia uutta
Alkujaan muutin Parikkalasta Mikkeliin opiskelemaan tietotekniikkaa ammattikorkeakouluun ja sitä kautta silloinen Etelä-Savon tietohallinto Oy valikoitui työharjoittelupaikakseni. Vuoden 2012 maaliskuussa valmistuin ja Etelä-Savon tietohallinto oli jo toukokuussa 2011 siirtynyt Tieran omistukseen. Paikallinen tietohallintoyhtiö fuusioitui osaksi Tieraa lokakuussa 2012. Työskentelin erilaisten projektien parissa vuoden 2013 loppupuolelle ja vuoden vaihtuessa sain vakituisen työsopimuksen. Työskentelin Tieran Mikkelin toimipisteen käyttö- ja lähitukitiimissä, ja työtehtävien vähetessä Mikkelissä vuoden 2016 lopussa siirryin joulukuussa 2016 Tieran Turun toimipisteeseen jatkamaan tutuissa tehtävissä valtakunnallisessa käyttötuessa - myös uusien asiakkuuksien parissa.
Mikkelistä Turkuun siirtyminen ei ollut minulle kulttuurishokki, mutta aluksi oli toki paljon uutta opittavaa. Olin aiemmin keskittynyt vain Mikkelin kaupungin ympäristöön ja nyt pääsin perehtymään myös Turun kaupungin ja Länsi-Uudenmaan alueen asiakkaiden ympäristöihin. Matkan varrella on tullut eteen paljon uusia toimintatapoja, sovelluksia, tietojärjestelmiä sekä asiakaspalvelutilanteita, myös ruotsin kielellä. Uuden oppimista on tukenut työnantajan järjestämät asiakaspalvelu- ja Windows 7 ja 10 -koulutukset. Ruosteinen ruotsin kielen taitonikin on herätetty eloon suorittamallani IT-ruotsin kurssilla.
Tällä hetkellä toimin pääasiassa Tieran infrapalveluiden käyttötuki-tiimissä ja pyrin ratkaisemaan asiakkaan kohtaaman IT-ongelman jo ensimmäisessä vaiheessa. Jos tämä ei ole mahdollista, yritän selvittää ongelmaan liittyvät oleelliset tiedot mahdollisimman kattavasti ja välittää asian selvitettäväksi oikealle taholle. Eteemme tulee paljon sellaisia toistuvia ongelmatilanteita, jotka on helppo ratkaista, kun sellaiseen on kerran jo aiemmin törmännyt. Lisäksi myös kommunikointi asiakkaiden kanssa helpottuu ajan myötä, kun oppii tunnistamaan millaista termistöä heidän kanssaan kannattaa käyttää.
Aloittaessani Tieralla lähdin avoimin mielin oppimaan uutta ja olen viihtynyt täällä nyt jo vuosia. Haluan olla tehtävässäni parempi joka päivä, vaikka asiakaspalvelutyö voi olla melko vaativa laji. Jokainen asiakaskontakti ja työpäivä antaa minulle mahdollisuuden oppia uutta ja pysyä ajan hermoilla IT-palvelualalla.
Työskentelen intohimoni parissa
Pidän työstäni, koska tietotekniikka on ollut minulle jonkinlainen intohimo jo kauan, ja esimerkiksi vapaa-ajallani puuhastelen tietokoneiden parissa. Olen aina pitänyt PC-tietokoneiden kokoamisesta ja erilaisten komponenttien testaamisesta. Rakensin tänä syksynä itselleni hienon "retrokoneen" viime vuosikymmenen lopun komponenteista. Tällaista rautapuolen virittelyä ei pääse töissä usein tekemään. Lisäksi PC-peleihin uppoaa jonkin verran aikaa edelleen. Jotkin pelit vaativat aika intensiivistä keskittymistä ja harjoittelua, mutta kun niitä ei ota niin vakavasti, auttavat ne palautumaan työstä.
Työstäni saama positiivinen palaute lämmittää mieltä, mutta myös asiakkaiden arjen sujuvoittaminen on hyvin palkitsevaa ja siitä tulee tunne, että teen merkityksellistä työtä yhteisen hyvän eteen. Mahtava työyhteisöni tukee jaksamistani ja meillä on töissä todella hyvä henki, vaikka välillä on kiire ja töitä on tosi paljon. Työkavereita ja esihenkilöitä on helppo lähestyä, eikä kenenkään otsa ole rypyssä. Esihenkilöltä saa vastauksia mieltä askarruttaviin kysymyksiin ja sen lisäksi meillä on vuosittain onnistumiskeskustelu, jossa käydään läpi asioita, jotka on mennyt hyvin ja asetetaan kehittymistavoitteet tulevalle vuodelle.